بازاریابی عصبی و مزیت آن در اقتصاد تجربه
در این مقاله قصد داریم تا به سوالاتی نظیر اینکه بازاریابی در سال ۲۰۲۵ چگونه خواهد بود ؟ و نقش بازاریابی عصبی و مزیت آن در اقتصاد تجربه چیست؟ بپردازیم. توضیحات را با مفهوم اقتصاد تجربه (Experience Economy) آغاز میکنیم. هماکنون مصرف کنندگان به چیزی فراتر از یک محصول عالی نیازمندند. تجربه مشتری از تعامل اولیه با فروشندگان آغاز شده و تا علاقهمند شدن مشتری به خرید ادامه مییابد. امروزه این فرآیند برای ارائه محصولات ضروری هستند و هر چقدر محصولات انحصاری باشند باعث میشود تا ارزش محصول افزایش یابد.
نزدیک به ۹۰ درصد از مصرف کنندگان میگویند که حاضرند هزینه بیشتری برای تجربه خاص مشتری بپردازند و جای تعجب نیست که بیش از ۸۰ درصد صاحبان مشاغل بر اساس تجربه مشتری، انتظار بیشتری برای رقابت با هم دارند. بنابراین اقتصاد مبتنی بر تجربه مشتری، روز به روز کامل تر خواهد شد و این تکامل تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که عواملی مانند : تجربیات مشتریان از خرید، انتظارات آنان، تعامل بیشتر با نام تجاری محصول، رفتار مصرف کننده و … قابل پیش بینی خواهد بود.
اقتصاد تجربه چیست؟
اما اقتصاد تجربه چیست؟ این اقتصاد مربوط به زمانی است که اقتصاد مبتنی بر ارزش موجب میشود تا با روی کار آمدن نسل Z (نسل اینترنت)، به بلوغ رسیده و مصرف کنندگان براساس موضع گیری خاص یک شرکت یا برند خاص، مسائلی مانند عدالت اجتماعی و موضوعات بشردوستانه و همچنین مسئولیت زیست محیطی، خرید بیشتری را انجام دهند.
مزیت رقابتی در اقتصاد تجربه
کشف درک نیازها و خواسته های مشتریان از مهمترین عواملی هستند که به بازاریابی قدرت می دهند. برندها باید با استفاده از جدیدترین روشها، تجربه احساسی منحصر به فردی را برای مشتریانش ایجاد کنند. مثلا بازاریابی خلاق و تحقیقات بازاریابی به روش سنتی، از ابزارهایی هستند که صاحبان برند میتوانند به کار بندند. اما یک مساله بوجود میآید و آن این است که با شدت گرفتن رقابت، سهم بازار به دست افرادی خواهد رسید که دارای پیشرفته ترین ابزار برای به دست آوردن بینش های عمیق تر، دقیق تر و کاربردی تری درباره خواسته ها و احساسات مصرف کنندگان هستند.
قانون بقای شغل این است : تطبیق دهید یا نابود شوید!
درباره این سایت